Szary Król i Morski Smok – Wstęp

LML przedstawia Mityczną Astronomię Lodu i Ognia – Kompendium z Drewna Czardrzew, rozdział I:

Szary Król i Morski Smok

(The Grey King and the Sea Dragon), w przekładzie Bluetigera


WC1

The Weirwood Compendium by LML


∆    Wstęp ∆  ∆

Witajcie moi przyjaciele i mityczni astronomowie! Dzisiaj porozmawiamy o czardrzewach, płonących drzewach oraz ognistych zielonowidzach. Przypomnijcie sobie, jeśli chcecie, czwarty rozdział naszego małego projektu Krwawnikowe Kompendium, w którym analizowaliśmy scenę próby walki pomiędzy ser Gregorem ‘Górą’ oraz Oberynem Martellem, Czerwoną Żmiją z Dorne. Kulminacją tego pojedynku był moment ‘gregorowego zaćmienia’ – księżycowy wojownik Gregor utworzył zaćmienie słońca, stając pomiędzy Oberynem i słońcem. W tej właśnie chwili pokryta czarnym olejem słoneczna włócznia Oberyna uderzyła niczym błyskawica i wreszcie dotknęła ser Gregora, przebijając kolczugę, by ugodzić w ramię.

Zinterpretowaliśmy to wydarzenie – i wiele innych scen, gdzie ktoś zostaje raniony w ramię w chwili, gdy pojawia się grom – jako wskazówki zdradzające nam, że Młot Wód i piorun Boga Sztormów to tak naprawdę pradawne opisy uderzenia księżycowych meteorów. Rozmawialiśmy również o tym, że nordycki bóg burz Thor włada młotem, który miota piorunami, naprowadzając nas na połączenie pomiędzy boskimi młotami i gromami miotanymi przez Boga Sztormów. Wspomnieliśmy także o tym, że w starożytności meteoryty były czasem nazywane ‘kamieniami gromu’ (thunder stones). Przyjrzeliśmy się scenom, gdzie atak smoka z nieba został opisany jako grom. Ostatecznie, sądzę, że przedstawiłem solidne dowody na to, że Młot Wód i piorun Boga Sztormów to rzeczywiście księżycowe meteory.

Jednakże, najważniejszym aspektem opowieści o Szarym Królu jest to, że ukradł ogień bogów i przyniósł go ludzkości, tak jak Prometeusz, Lucyfer i wielu innych. Rozpoznaliśmy w ‘kradzieży ognia bogów’ jeden z najważniejszych, definiujących motywów mitu o Azorze Ahai. Z całą pewnością nie umknęło naszej uwadze to, że ten właśnie motyw przejawia się bardzo często w folklorze związanym z Szarym Królem. Tak naprawdę, według opowieści Szary Król wszedł w posiadanie ognia na dwa różne sposoby. Jedna z nich głosi, że heros drwinami sprawił, że rozgniewany Bóg Sztormów cisnął piorunem w drzewo, sprawiając, że stanęło w płomieniach. Z kolei inna legenda utrzymuje, że bohater zdobył ogień zabijajac morskiego smoka Naggę. Ach, ten Szary Król, widać, że ma apetyt na boski ogień! Aeron Mokra Czupryna przekazuje nam krótkie streszczenie historii o morskim smoku w Uczcie dla wron:

Nagga była pierwszą z morskich smoków, najpotężniejszą z tych zrodzonych z fal bestii. Żywiła się krakenami i lewiatanami, a rozgniewana potrafiła zatapiać całe wyspy. Mimo to Szary Król zdołał ją zabić, a Utopiony Bóg zamienił jej kości w kamień, by ludzie nigdy nie przestawali się zdumiewać odwagą pierwszego z królów. 

A nieco później słyszymy, że Szary Król wszedł w posiadanie ognia Morskiego Smoka:

Komnatę ogrzewał żywy ogień Naggi, który Szary Król uczynił swym poddanym.

Świat Lodu i Ognia opowiada nam o kradzieży ognia z gromu Boga Sztormów:

Kapłani i minstrele z Żelaznych Wysp przypisują Szaremu Królowi wiele cudownych czynów. To właśnie on przyniósł na Ziemię ogień: zadrwił z Boga Sztormów, ąż wreszcie ten uderzył gniewnie piorunem i podpalił drzewo.

Według naszej teorii zarówno piorun Boga Sztormów, jak i morski smok to zmitologizowane opisy uderzeń księżycowych meteorów. Azor Ahai zrabował ogień bogów kradnąc z nieba księżyc i wykonując Światłonoścę z ciała księżyca, które spadło na ziemię niczym nawałnica ognistych smoków. Tymczasem Szary Król sprowadził z nieba ogień, dokładnie tak jak Azor Ahai, a później w jakiś sposób wszedł w posiadanie tego ognia. Tak jak Azor Ahai władał ogniem bogów w postaci czarnych mieczy wykonanych z księżycowych meteorytów, sądzę, że również Żelaźni Ludzie całkiem dosłownie dysponowali metalem z czarnych księżycowych meteorytów. Przyjrzyjcie się temu cytatowi ze Świata Lodu i Ognia, z którym zostawiłem Was na końcu trzeciego rozdziału, Fal Nocy i Księżycowej Krwi:

“Kiedy zaś walka przenosiła się na brzeg, potężni królowie i sławni wojownicy padali pod ciosami łupieżców niczym koszone zboże, tak licznie, że mieszkańcy zielonych krain powtarzali sobie, że żelaźni ludzie to demony z jakiegoś podwodnego piekła, bronione przez złowrogie czary i noszące plugawą, czarną broń, wysysającą dusze tych, których zabili.”

Przypomnijcie sobie, że Światłonośca miał ponoć wypić krew i duszę Nissy Nissy, gdy ją zabił. Zaproponowałem, że Światłonośca był mieczem z czarnej stali wykonanej z księżycowego meteorytu, więc powiązanie Światłonoścy z tą pijącą dusze czarną bronią Żelaznych Ludzi staje się kuszące. Światłonośca był ogniem bogów i – jak sądzę – czarnym mieczem. Szary Król i Żelaźni Ludzie równiez posiadali ogień bogów, władali również tym podejrzanym czarnym orężem.

Mamy też to ogromne Krzesło (Tron) z Morskiego Kamienia (Seastone Chair), wykute na kształt krakena z czarnego oleistego kamienia. Jak odkryliśmy w Górze kontra Żmii, poszlaki łączące oleisty/tłusty czarny kamień z księżycowymi meteorami są bardzo liczne – zaproponowałem, że czarny oleisty kamień pochodzi z księżycowych meteorytów lub jest ziemskim kamieniem spalonym na czarno przez toksyczny/magiczny ogień księżycowych meteorów. Fakt, że Żelaźni Ludzie posiadali ogień bogów I czarny oleisty kamień sprawia, iż zaczynam się zastanawiać nad tym, czy taka właśnie jest prawda o tej pijącej dusze czarnej broni – że była mieczami wykonanymi z czarnego oleistego kamienia, ognia bogów ściągnięgo w dół na ziemię.

Jest też sprawa czardrzew, które pojawiają się w każdym micie o Szarym Królu. Na przykład: sposobem w jaki heros wszedł w posiadanie ognia Boga Sztormów było płonące drzewo, zapalone przez boski piorun. Jak wspomniałem pod koniec Góry kontra Żmii, czardrzewo to symbol płonącego drzewa. Jego pięcioramienne czerwone liście są opisywane jako ‘zakrwawione dłonie’ lub ‘płomyki’. Dodając krzyczącą twarz płaczącą krwią, otrzymujemy obraz płonącej osoby-drzewa. Związana z czardrzewami magia więzi zielonowidzów rzeczywiście może byś postrzegana jako pewnego rodzaju ogień bogów, zaś mitologia związana z Yggdrasil, inspiracją dla czardrzew, ma bezpośrednie związki z motywem zdobycia ognia, magii i wiedzy bogów, jak wkrótce pokażę. Mówiąc prościej, ogólne wyrażenie ‘ogień bogów’ reprezentuje ich wiedzę i moc, a dokładnie to wieź z czardrzewem daje zielonowidzowi.

Mit o morskim smoku również jest związany z czardrzewami, ponieważ łukowe filary z bladego kamienia znane jako Żebra Naggi to niemal na pewno skamieniałe czardrzewa, które po tysiącach lat zamieniają się właśnie w blady kamień. W trzeciej opowieści Szary Król wykonuje pierwszy longship (długi okręt) Żelaznych Ludzi z ‘twardego, jasnego drewna Ygg, demonicznego drzewa karmiącego się ludzkim mięsem’. Imię Ygg to dość oczywiste nawiązanie do Yggdrasil, mitycznego drzewa świata, na którym oparte jest wiele aspektów czardrzew – a zatem, znów widzimy motywy związane z czardrzewami przewijające się w micie o Szarym Królu i pierwszych Żelaznych Ludziach. I rzeczywiście, istnieje dobra teoria – o której później porozmawiamy – spekulująca, że blade kamienne filary uznawane za klatkę piersiową morskiego smoka mogą tak naprawdę być odwróconym kadłubem dużego statku wykonanego z czardrzewa. Świat Lodu i Ognia sugeruje, że Szary Król zrobił dokładnie coś takiego – budował drakkary z czardrzewa.

A zatem… podczas naszego pierwszego wypadu w burzliwy świat teologii Żelaznych Ludzi wyjaśnimy dlaczego Morski Smok, piorun Boga Sztormów i inne elementy mitologii Szarego Króla zdają się odnosić zarówno do meteorów, jak i czardrzew. Choć brzmi do dość dziwnie, odpowiedź jest bardzo prosta i logiczna. Wyjawia również niezwykłą prawdę o Azorze Ahai, być może najważniejsze co Wam o nim powiedziałem, odkąd po raz pierwszy zdradziłem, że był ‘tym złym’, który zniszczył księżyc i wywołał Długą Noc. Ale na to będziecie musieli poczekać aż do końca odcinka  🙂.

To powiedziawszy, niech rozpocznie się to kompendium z drewna czardrzew!


You can read the original text here.

Pozostałe odcinki tłumaczenia eseju The Grey King and the Sea Dragon możecie znaleźć tutaj.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s