Góra kontra Żmija i Młot Wód: Słoneczny Wąż

LML przedstawia:

Mityczną Astronomię Lodu i Ognia

You can read the original text here.

Góra kontra Żmija i Młot Wód: Słoneczny Wąż

w przekładzie Bluetigera


Comp4.png


Żmija i Góra.

Nawałnica mieczy, Tyrion


Na początek, przyjrzyjmy się dwójce naszych wojowników, zaczynając od Oberyna Martella.

Słoneczny Wąż

Książę Oberyn Martell przybywa ze Słonecznej Włóczni, stolicy Dorne. Na dornijskim godle widnieje czerwone słońce przebite złotą włócznią, więc oczywistym wydaje się powiązanie Oberyna ze słońcem. W rzeczy samej, książę jest w gruncie rzeczy uosobieniem swojego herbu. Nosił ‘wysoki złoty hełm, który miał na czole miedziany dysk, słońce Dorne’, był ubrany w czerwone skórzane rękawice, a w dłoniach trzymał śmiercionośną włócznię. Zbroja Oberyna to po prostu pokazuje nam jeszcze więcej takiej symboliki – tworzą ją błyszczące miedziane płytki, jest również nazywana ‘łuskową, z lśniącej miedzi’. Oczywiście, to naturalne, że wąż jest odziany w zbroję z łusek.

Oberyn jest nazywany ‘Czerwoną Żmiją’, co natychmiast sprawia, że przychodzi nam na myśl czerwona kometa i czerwony miecz zapamiętany jako Światłonośca. Smoki, węże i wije (wyrms) pochodzą z tej samej mitologicznej rodziny, tak w prawdziwym świecie jak i w Pieśni Lodu i Ognia. Na przykład, Daemon Targaryen nazywał swojego czerwonego smoka Krwawą Żmiją (Bloodwyrm), a niektórzy uważają, że smoki zostały wyhodowane z ognistych żmii (firewyrms), jak dowiadujemy się od maestra Yandela w Świecie Lodu i Ognia. Widzieliśmy również jak ‘wężowe’ słownictwo jest używane by opisać smoki. Oberyn Czerwona Żmija bywa czasem nazywany ‘wężęm’ lub ‘Wężem’, zwłaszcza w tym rozdziale. Tyrion rozmyśla:

Wąż pali się do walki. Miejmy nadzieję, że jest jadowity.

… a później:

 Na siedem piekieł, mam nadzieję, że wiesz, co robisz, wężu.

 Ta nasza Czerwona Żmija jest jadowitym piekielnym wężem. Pod koniec pojedynku pojawia się następujące zdanie:

– Jeśli skonasz, nim wypowiesz jej imię, ser, będę cię ścigał przez siedem piekieł – zapowiedział.

Dornijska pustynia jest zapewne, poza piekłem, najgorszym miejscem gdzie można się znaleźć. Jest tam pewne okropne miejsce, zwane Hellholtem (hell – piekło), którym zwykł władać lord Lucifer Dryland, którego Nymeria wysłała w złotych łańcuchach na Mur… sądzę jednak, że te nawiązania do piekła biorą swój początek u Krwawnikowego Cesarza Azora Ahai i jego lucyferiańskich inspiracji. Ten motyw pojawia się również w odniesieniu do smoków i ich zapachu siarki (brimstone, a takżę w kilku fragmentach opisujących innych bohaterów opartych na archetpyie Azora Ahai Odrodzonego, takich jak Stannis. Choćby wówczas, gdy Davos wspomina przerażającą liczbę ofiar Bityw na Czarnym Nurcie:

Utonęli albo spłonęli, razem z moimi synami i tysiącami innych. Poszli walczyć o tron w piekle.

Giermek Oberyna, imieniem Daemon, jest dodatkiem do całej tej diabelskiej symboliki. A nieco później, tuż przed rozpoczęciem walki:

Gdy obaj mężczyźni znaleźli się w odległości dziesięciu jardów od siebie, Czerwona Żmija zatrzymał się nagle.

– Czy powiedzieli ci, kim jestem? – zawołał.

– Jakimś trupem – wystękał ser Gregor w przerwie między oddechami, ani na moment nie zwalniając kroku.

Azor Ahai, chodzący trup – znowu to słyszymy. Sporo rozmawialiśmy na ten temat ostatnim razem, więc teraz nie ma potrzeby się nad tym pochylać, jednak wspomnę, że w istocie, Azor Ahai rzeczywiście był w pewnym momencie umarłym, a może wskrzeszonym. Coś w tym stylu. Innymi słowy, mroczny solarny król jest nocnym, czyli martwym lub nieumarłym słońcem.

Wydaje mi się, że można bez obaw stwierdzić, że Oberyn wpasowuje się w archetyp Azora Ahai/mrocznego solarnego króla, uzbrojonego w jadowitą słoneczną włócznię. Przypomina mi solarne bóstwa z mitologii Azteków oraz innych powiązanych kultur Ameryki Środkowej, które są przedstawiane z żądnymi krwi, wyciągniętymi językami – jest nawet takie zdanie, w którym Oberyn opisuje siebie za młodu: ‘byłem prawdziwym potoworem. Szkoda, że ktoś nie wyciął mi tego obmierzłego języka’. Oczywiście, widzialiśmy, że wyrażenie ‘języki ognia’ bywa używane do opisu deszczu meteorów, więc widzimy tu motyw ognistych pocisków wychodzących od słońca. Włócznie, jęzory, płomienne palce, ręce i miecze, zatrute strzałki i rzutki, smoczy ogień, smocze zęby, które są jak miecze i sztylety – wszystkie tworzą podobny obraz.

Gdy zbierzemy to wszystko razem, dostajemy pewnego rodzaju nikczemnego słonecznego króla, który zniszczył księżyc – rzeczywiście, prawdziwy potwór. Aspekt Oberyna jako ‘Czerwonej Żmii’ wydaje się wyśmienitym symbolem czerwonej komety, którą w micie o Azorze Ahai włada słońce. Na dodatek nawiązuje do motywu zatrucia związanego z krwawnikiem oraz wyobrażenia, że księżyc został otruty i zachorował, ponieważ żmije należą do najbardziej jadowitych węży na świecie. Potomstwo Oberyna jest nawet nazywane ‘piaskowymi wężami’ (sand snakes, w polskiej wersji ‘żmijowe bękarcice’), co dobrze pasuje do koncepcji Azora Ahai jako ojca księżycowych smoków.

Młody Oberyn jest również opisywany jako ‘szybki jak wodny wąż’, przez Dorana, gdy książę wspomina to jak Oberyn zawsze wygrywał zawody urządzane wśród dzieci w Wodnych Ogrodach. To świetne nawiązanie do ‘morskiego smoka’, a wiecie, że zawsze bardzo ekscytuję się wzmiankami o morskich smokach. Pamiętajcie, że to morski smok ‘zatapia całe wyspy’, co wygląda mi na całkiem dokładny opis smoczego meteorytu lądującego w morzu i wywołującego powodzie, zatapiąjące lądy. Za chwilę porozmawiamy o Młocie Wód, a on, z całą pewnością ma coś wspólnego z zatapianiem lądów, i to dość rozległych. Sądzę, że obydwa te legendy to po prostu różne opisy uderzeń księżycowych meteorytów.

We wspomnianym wcześniej rozdziale z Doranem, Obara stwierdza, że ‘Czerwona Żmija z Dorne chodził (w polskim tłumaczeniu jeździł), tam gdzie chciał’. Być może jest to nawiązanie do motywu ‘czerwonego wędrowca’.

Tarcza Oberyna pokazuje nam więcej motywów związanych z krwawnikiem:

Okrągła stalowa tarcza lśniła jasno. Widniały na niej słońce i włócznia z czerwonego złota, żółtego złota, białego złota i miedzi.

Inną nazwą krwawnika jest heliotrop, co znaczy ‘słońce’ + ‘obracać’, ‘obracać słońce’ lub ‘obracać się w stronę słońca’. Istnieje również przyrząd nazywany heliotropem, który robi użytek z luster, by załamywać skupione światło słoneczne. Podczas pojedynku Oberyn rzeczywiście użyje swojej jasnej, wypolerowanej tarczy, by odbić słońce w kluczowym momencie, zupełnie tak jak heliotrop. Innymi słowy, tarcza jest lustrem.

Przypomnijcie sobie teraz całą symbolikę związaną z miedzianą tarczą i słońcem, którą widzielśmy u Drogona i w oczach innych smoków. Jeśli spiczasta broń, taka jak włócznia i miecz może być dobrym symbolem meteorów, to okrągłe lśniące tarcze mogą posłużyć za doskonałe wyobrażenia słoń i księżyców w pełni. Podczas próby walki zobaczymy, że George używa tarcz właśnie w ten sposób.

Skoro mowa o włóczniach i meteorach: wielokrotnie widzieliśmy jak włócznie symbolizują meteory, na przykład w dwóch fragmentach, które przytoczyłem na początku – w rozdziale Mel z odciętymi głowami braci Nocnej Straży nabitymi na jesionowe włócznie, oraz w scenie w czerwonej świątyni, z ognistymi rycerzami R’hlorra, trzymającymi włócznie wyglądające jak wijące się płomienie. Jak widzicie, obraz solarnego bohatera, takiego jak Oberyn, władającego długą włócznią pokazuje nam również słońce, trzymające ogromną czerwoną kometę, morderczynię księżyca. Jeśli czerwona kometa jest włócznią, to z całą pewnością słoneczną,, tak jak ogniste smocze meteory, dzieci słońca i księżyca. Jest takie zdanie o tym, że orężem Dorne są słońce i włócznia, a słońce jest tą groźniejszą. A teraz wyobraźcie sobie słońce, które rzeczywiście ciska w Was włócznie-meteory… No tak… To bardzo złe wieści.

***


You can read the original text here.

Pozostałe odcinki tłumaczenia eseju The Mountain vs. the Viper and the Hammer of the Waters możecie znaleźć tutaj.

 

6 thoughts on “Góra kontra Żmija i Młot Wód: Słoneczny Wąż

  1. Pingback: Góra kontra Żmija i Młot Wód: Słoneczna Włócznia | The Amber Compendium of Myth

  2. Pingback: Góra kontra Żmija i Młot Wód: Wstęp | The Amber Compendium of Myth

  3. Pingback: Góra kontra Żmija i Młot Wód: Kamienny Olbrzym | The Amber Compendium of Myth

  4. Pingback: Góra kontra Żmija i Młot Wód: Wieża Ręki | The Amber Compendium of Myth

  5. Pingback: Góra kontra Żmija i Młot Wód: Ogary z Piekieł | The Amber Compendium of Myth

  6. Pingback: Góra kontra Żmija i Młot Wód – w odcinkach | The Amber Compendium of Myth

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s