Waves of Night and Moon Blood – Part I

Autorem tekstu w wersji angielskiej jest LML (LuciferMeansLightbringer). Poniższy esej jest fragmentem trzeciego odcinka serii Krwawnikowe Kompendium, która jest częścią Mitycznej Astronomii Ognia i Lodu.

Tłumaczenie wykonał Bluetiger z The Amber Compendium.

You can find the original text here.

Przed rozpoczęciem lektury tego odcinka polecamy zapoznać się z krótkim wstępem, który możecie znaleźć tutaj.


Fale Nocy i Księżycowej Krwi

Kontynuujmy nasze poszukiwania prawdy o Krwawnikowym Cesarzu Azorze Ahai i Światłonoścy. W ostatnim odcinku wymieniliśmy wszystkie rzeczy i pojęcia związane z krwawnikiem (ang. bloodstone), nazywanym również heliotropem i zaczęliśmy się im po kolei przyglądać, odnosząc każdą ‘właściwość’ albo powiązanie krwawnika do jednego z aspektów księżycowej katastrofy Długiej Nocy, zapamiętanej jako wykucie Światłonoścy. Założenie jest proste – George dał nam historię o mrocznym władcy, który podobno wywołał Długą Noc i nazwał go Krwawnikowym Cesarzem – więc ja sprawdziłem jakie są związki i znaczenie krwawnika, a wydaje się, że zgadzają się z tym co zaczynałem już wcześniej odkrywać o Długiej Nocy i Azorze Ahai. Dowiedziałem się, że prawdziwą nazwą krwawnika jest ‘heliotrop’, a pochodzi ona od greckich słów oznaczających ‘słońce’ i ‘obracać’. To samo w sobie jest ciekawe, gdyż te dwie nazwy dają kamieniowi bezpośrednie powiązania z krwią i słońcem… innymi słowy, ogniem i krwią. Wiemy, że dwoma kluczowymi składnikami Światłonoścy są krew i ogień – a żeby być dokładnym – krwawa ofiara potrzebna, by zapalić ten miecz – i widzieliśmy jak kometa jest opisywana jako krwawiąca gwiazda, albo płonąca gwiazda – oraz jako straszliwą czerwień krwi i ognia i zachodu słońca. Podobnie, księżycowe meteory są okryte księżycową krwią, a później, gdy piją ogień słońca, są przez nie spalone.

Jak widzicie, krwawnik, zwany również heliotropem, stanowi świetny odpowiednik tak dla koncepcji, które George zdaje się chcieć powiązać ze Światłonoścą, jak i dla rzeczy, które symbolizują Światłonoścę – takich jak meteory i smoki. Jako, że komety są w gruncie rzeczy latającymi kamieniami, koncepcja czerwonej komety jako krwawiącej gwiazdy bardzo dobrze pasuje do krwawego kamienia. W ten sposób, możemy dostrzec, że mit o Krwawnikowym Cesarzu, który wywołuje Długą Noc jest niezłą paralelą dla pomysłu, że to czerwona kometa – krwawiący kamień – wywołała Długą Noc.

Omówiliśmy już kilka specyficznych związków krwawnika i heliotropu w mitologii. Rzuciliśmy okiem na magiczne właściwości krwawnika jako ‘kamienia wojownika’ i jako kamienia używanego w rzekomej magicznej sztuce wojennej pomiędzy starożytnymi czarownikami z Egiptu i Sumeru, co dobrze pasuje do sprawy Krwawnikowego Cesarza czczącego czarny kamień i parającego się czarną magią. Widzieliśmy że jest on powiązany z pomaganiem w gwiezdnym podróżowaniu i komunikacji z niebiosami, co zdaje się manifestować w naszej opowieści jako przerażający Kult Gwiaździstej Mądrości, który zapoczątkował Krwawnikowy Cesarz.

Spędziliśmy dość dużo czasu rozważając koncept krwawnika jako kamienia uświęconego krwią złożonego w oferze bóstwa, w szczególności – krwią księżycowej bogini, która oblepiała księżycowe meteory. Ta myśl jest reprezentowana w micie o Azorze Ahai przez to, że krew Nissy Nissy oblepiała Światłonoścę, gdy miecz się zapalił. Widzieliśmy jak krwawnik jest powiązywany z wywoływaniem uderzeń gromów i burz z piorunami, do czego nawiązuje ognista nawałnica mieczy (deszcz meteorytów) i grom Boga Sztormów z mitu o Szarym Królu. W końcu, przyjrzeliśmy się powiązaniom krwawnika z krwią, trucizną i jadem węży, a przez to dowiedzieliśmy się, że jadowity wąż to jeden z aspektów Światłonoścy i czarnych krwawnikowych księżycowych meteorów. To umocniło również to, że zidentyfikowaliśmy ten magicznie toksyczny czarny oleisty kamień jako jakiś rodzaj krwawnika – być może sam księżycowy meteor, albo – kamień spalony na czarno w ognistym wybuchu wywołanym przez uderzenie meteoru.

Zostawiłem sporo najlepszych pomysłów dotyczących krwawnika na ten esej, więc zaczynajmy.

Jak zwykle, możecie wybrać, czy będziecie to czytać w formie eseju tutaj, czy słuchać towarzyszącego mu podcastu, który można znaleźć tutaj.


Pliniusz Starszy, Zwierciadła Krwawego Słońca, Zaćmienia i Picie Słońca

Nazwa ‘heliotrop’ (z greckiego ήλιος  helios ‘słońce’, τρέπειν  trepein ‘odwracać’) pochodzi od starożytnego wierzenia, że krwawnik ma zdolność zaginania i zmieniania słonecznego odbicia. Źródłem tej informacji jest Historia Naturalna Pliniusza Starszego:

Fragment tłumaczenia zamieszczonego w wydaniu z 1845 roku:

LX. Heliotropium rodzi się w Etyopii, Afryce, Cyprze, ma kolor luczka, rozróżniony krwistemi żyłami. Przyczyną nazwiska jest to, iż wrzucony w naczynie z wodą przez odbicie koloru krwistego zmienia promienie słoneczne zwłaszcza etyopski. Poza wodą przyjmuje światło słoneczne nakształt zwierciadła i można uważać na nim zaćmienie księżyca, wskazuje on także występowania księżyca (przed słońce.) Najwidoczniejszym dowodem niewstydu Magów jest także twierdzenie, iż noszący ten kamień wraz z rośliną heliotropium, przydawszy do tego pewne modlitwy czarnoksięskie stanie się niewidzialny.

(K. Pliniusza Starszego Historyi naturalnej ksiąg XXXVII,  rozdział LX, strona 527), wyd. Józef Łukasiewicz, 1845 Poznań)

Księgozbiór Biblioteki Narodowej (całość dzieła Pliniusza w języku polskim możecie przeczytać tutaj.

* Po angielsku (wersja użyta w eseju LMLa):

Heliotropium is found in Æthiopia, Africa, and Cyprus: it is of a leek-green colour, streaked with blood-red veins. It has been thus named, from the circumstance that, if placed in a vessel of water and exposed to the full light of the sun, it changes to a reflected colour like that of blood; this being the case with the stone of Æthiopia more particularly.  Out of the water, too, it reflects the figure of the sun like a mirror, and it discovers eclipses of that luminary by showing the moon passing over its disk.

* Po polsku, tłumaczenie Bluetigera, na podstawie wersji angielskiej:

Heliotropium można znaleźć w Etiopii¹, Afryce i na Cyprze. Koloru jest zielonego, niczym por, poprzecinanego pasemkami krwisto-czerwonych żył. Został tak nazwany z powodu faktu, że jeśli zostanie włożony do naczynia z wodą i wystawiony na światło słońca, zmienia pokazywany kolor na barwę krwi, co zachodzi w szczególności u kamienia z Etiopii. Także poza wodą odbija się na nim słońce, niczym w zwierciadle i pokazują się zaćmienia² tego ciała niebieskiego, przez pokazywanie księżyca przechodzącego przez jego dysk.

* ¹ Ta kraina, położona według starożytnych Greków na południe od Egiptu, nie jest tożsama ze współczesną Etiopią. Można o niej poczytać na angielskiej Wikipedii – lub zerknąć na mapę Znanego Świata według Herodota.

Opierając się na tym cytacie, prawdopodobnie najbardziej znanym z tych dotyczących krwawnika/heliotropu, ten rozdział omówi trzy najważniejsze pojęcia: zwierciadła krwawego słońca, pociemnienie lub picie słońca oraz zaćmienia. Wszystkie te koncepcje w pewien sposób się uzupełniają, bo każda ma coś wspólnego z odwracaniem¹ słońca. Krwawnik zanurzony w wodzie zmienia² barwę odbicia słońca na kolor krwi – a to znaczy, że pociemnia światło słonecze. Poza wodą odbija słońce jak lustro – teraz krwawnik zmienia³ światło słońca przez zaginanie i załamywanie jego promieni. Zaćmienia reprezentują zaciemnianie słońca, a widzimy, że krwawnik nie tylko może przyciemniać kolor światła słonecznego, ale również pokazywać zaćmienia.

* ¹ ang. to turn ma wiele znaczeń, m.in. obracać, odwracać, skręcać, zmieniać, zaczynać być (np. innego koloru)

² ³ w obu przypadkach mamy tu to samo słowo, właśnie turn.

Każdy z tych trzech konceptów opisuje również działanie i właściwości krwawnikowych księżycowych meteorów – i oczywiście, dlatego właśnie o nich mówimy.

Po pierwsze, krwawnik jest zwierciadłem dla słońca, kamieniem, który odbija promienie jego światła. To czyni go świetnym odpowiednikiem dla księżyca, który ‘świeci’ tylko dzięki odbijanemu światłu słońca. Po tym jak księżyc całuje słońce i wybucha, jego dzieci meteory piły ogień słońca, co również mówi o słońcu świecącym na krwawnik.

Następnie mamy powiązanie z zaćmieniami. Ta myśl jest całkiem prosta – żeby można było postrzegać księżyc jako ‘wędrujący zbyt blisko słońca’ i żeby kometa wyglądała na ‘połączoną’ ze słońcem, tak by utworzyć obraz słońca trzymającego kometę jak miecz, potrzebujemy ulożenia jak przy zaćmieniu w chwili uderzenia. Również tematycznie, wybuch księżyca (a potem jego szczątki i pyły wurzucone do atmosfery przez uderzenia meteorytów itd) zasłonił słońce, zaciemniając je na czas trwania Długiej Nocy. Rozmawialiśmy o pomyśle, że Krwawnikowy Cesarz Azor Ahai reprezentuje zaciemnionego (ang. darkened) solarnego króla i Lwa Nocy. Tak jak Azor Ahai staje się Krwawnikowym Cesarzem przez zniszczenie księżyca, rzeczywiste słońce staje się zaciemnionym słońcem gdy księżyc wybucha i zakrywa jego twarz. Ten koncept zaciemnionego słońca rozgałęzia się na przeróżne powiązane pomysły: o cieniu i piciu światła, czarnym ogniu i cienistym ogniu i tak dalej. Cokolwiek co zaciemnia lub pije światło – cokolwiek co odwraca jasne cechy ognia i światła – powinno przypomnieć nam o Krwawnikowym Cesarzu Azorze Ahai, czarnym mieczu Światłonoścy i krwawnikowych księżycowych meteorach.

Trzecia myśl, zanurzony w wodzie krwawnik pociemniający światło słońca tak, że przybiera barwę krwi, zdaje się dobrze pasować do pomysłu, że krawnikowy księżycowy meteor, który pił ogień słońca, wylądował w oceanie. Krwawnik ma podobno pociemniać odbicie słońca, na kolor krwi – a jako, że mamy tu do czynienia z czarną krwią, a nie czerwoną krwią (bo mówiliśmy o przemianie księżyca w ogniu), dostajemy kamienie pokryte czarną krwią, zamiast czerwonej.

Żeby dokładnie pasować do tego opisu, nasze czarne krwawniki musiałyby zostać zanurzone w wodzie. To, jak sądzę, przybrałoby formę zatapiającego wyspy morskiego smoka, którego miał jakoby zabić Szary Król. Jeśli spadające meteory mogą być uznawane za smoki, to meteor, który wpada do morza i wywołuje tsunami, byłby doskonałym morskim smokiem. Kawałek o zatapianiu wysp ma sens, ponieważ ta legenda pochodzi od ludu, który żyje na wyspach, które prawdopodobnie był kiedyś połączony ze stałym lądem. Uderzenie dużego księżycowego meteoru gdziekolwiek w pobliżu Żelaznych Wysp spowodowałoby okropne fale tsunami, które przelałyby się przez cały ten obszar, zapewne zabijając tysiące i zmieniając kształ lądu. To właśnie o tego rodzaju zdarzeniu pamiętał by lokalny mit, dokładnie tak jak o morskim smoku Naddze.

Ta śmiercionośna powódź jest dwukrotnie powiązywana z krwią. Po pierwsze, została wywołana przez zatopienie księżyca – uderzenie krwawych księżycowych meteorów w ocean. Po drugie, sama powstała powódź może być postrzegana jako fala krwi – a dokładniej, fala księżycowej krwi.

Stawimy czoła całej masie symbolizmu, więc pamiętajcie, że są trzy rzeczywsite, fizyczne, niemetaforyczne rzeczy o których tu mówimy – księżycowe meteory, a także powodzie i ciemność które wywołały swoim lądowaniem. W pewien sposób zawsze mówimy o pierwotnym Azorze Ahai i Światłonoścy, to oczywiste, ale pamiętajcie o meteorach, powodziach i ciemności, gdy będziemy brnąć naprzód.

Uważam, że Światłonoścę otacza wszechogarniający motwy krwi i ciemności oraz czerwieni i krwi, a to w szczególności odnosi się do powodzi i ciemności wywołanej przez meteory. Pojawia się on w trzech nieco różnych formach: czarnych i krwawych falach, falach nocy i krwi oraz wstęgi czerwonego ognia i rzeki czarnego lodu. Podczas przedstawiania kilku kolejnych mitycznych właściwości heliotropu i krwawnika, uporamy się z tymi symbolicznymi motywami i spróbujemy dowiedzieć się więcej o meteorach, powodziach i o ciemności… bo właśnie to Światłonośca ma nam do zaoferowania.

“Waves of Night and Blood” by LmL 
damascus steel katana sword courtesy aliexpress.com | bloodstone skull courtesy Skullis.com

Advertisements

3 thoughts on “Waves of Night and Moon Blood – Part I

  1. Pingback: Waves of Night and Moon Blood – Part II | The Amber Compendium of Myth

  2. Pingback: Waves of Night and Moon Blood – Part III | The Amber Compendium of Myth

  3. Pingback: Fale Nocy i Księżycowej Krwi – w odcinkach | The Amber Compendium of Myth

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s